Stina Lindholm skulpterar det gotländska i betong

Betong är ett hårt och tungt material, med gamla anor inom industri och byggnad. I dag syns det allt oftare i konstnärliga sammanhang och som stilrena inredningsdetaljer. Som i konstnären och designern Stina Lindholms arbeten.

Det gotländska ljuset, det karga och det stilrena får värme och liv i hennes skapelser.

Den lena betongen från Gotland

Skulpturfabriken i Boge är Stina Lindholms fundament. Här kreerar och producerar hon i gotländska material, sedan 1995.

Hennes intresse för tredimensionell form i större skala slog rot under en praktik hos keramikern Hertha Hillfon där de arbetade med lera och Stina fortsatte så småningom till skulpturlinjen på Konstfack.

– Under studietiden hade vi en kurs i betong, som var ett nytt material i konstsammanhang. Jag fastnade direkt, förklarar Stina Lindholm. 

– Betong är lätt att få tag i och du kan hitta den kvalitet som passar just dig. Men betong är ett tungt material och det kräver mycket förståelse för gjuttekniken. Med bra teknik och kunskap kan betongen bli synbart mjuk i sin uppenbarelse. Efter hand har materialet också värderats upp, men när jag började gjuta betong och folk frågade vad det var för material, var det många som snörpte på munnen, när jag förklarade. Idag är det annorlunda, men kvaliteten på gjutningar är fortsatt varierande, fortsätter Stina.

Gotlands natur och historia är källan

Stina brukade studera snäckor och fossil på Naturhistoriska riksmuseet, men på Gotland fanns de i kalkgrunden och bland stenarna på stranden.

– Jag flyttade till Gotland direkt efter Konstfack och det var som att hitta källan till det som jag redan fascinerats av under studietiden. Här fanns också kalkstenen, de medeltida kyrkornas vackra formspråk, de gotländska husens synbara enkelhet. Jag beundrade materialen och de mänskliga dimensionerna i de historiska gotländska interiörerna. Det är inga krusiduller, utan stramt och uppriktigt, förklarar hon.

Det är spännande att arbeta med regionala material, eftersom de finns runt knuten, under fötterna, i skogen och i fårhagen.

Använder regionala material

Stina Lindholm talar sig också varm om gotländskt kärnvirke, som hon menar är ett material med besläktad karaktär med betong. Stina och Skulpturfabriken är dock inte ensamma om det, men kan nog sägas gå i bräschen för att arbeta med regionala material i formgivning och produktion. 

– Det är spännande att arbeta med regionala material, eftersom de finns runt knuten, under fötterna, i skogen och i fårhagen. Jag tycker att det finns massor att utveckla här. Det ”gotländska” är ett starkt designvarumärke och det viktiga är också att man vårdar det med omsorg, menar hon. 

Det gotländska kan nog beskrivas på tusen sätt. Stina Lindholm sammanfattar sin egen syn på gotländskt formspråk som: 

– Rena material, där form och struktur blir det bärande i designen. En sorts enkel och avskalad elegans. Att besöka Skulpturfabriken i Boge under ditt besök på Gotland är ett måste för den som är intresserad av skulpturer, betong och naturmaterial.

Mer om Stina Lindholm.
Stina Lindholm har fått flera utmärkelser och hennes produkter och former finns representerade i såväl stora delar av Sverige som internationellt. Stina har arbetat som skulptör och formgivare sedan 1995. Hon har en magisterexamen i Skulptur MFA från Konstfackskolan i Stockholm, samt utbildning på Konsthögskolan/Tessinskolan.